Metafora Sanat Terapisi MA programında eğitim gören Klinik Psikoloji Programı öğretim üyemiz Prof. Dr. Devran Tan, yaptığı final çalışması ile klinik ve akademik gelişimini sürdürmektedir.

  • Çalışmanın Detayları ve Önemi

Çalışma, Barselona’daki Metàfora Sanat Terapisi Çalışmaları Merkezi’nin Sanat Terapisi Yüksek Lisans eğitimi çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Metàfora çalışma merkezi, ilgili merkezlerle staj anlaşmaları yapmaktadır. Tüm belgeler hem Metafora çalışma merkezi hem de staj merkezi olan İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Yüksek Lisans Programı Enstitüsü tarafından onaylandıktan ve İstanbul Nişantaşı Üniversitesi Yüksek Lisans Programı Enstitüsü’ndeki yerleştirme danışmanı ile atama yapıldıktan sonra haftada 8 saat uygulama yapılmıştır; bu sürenin 5 saati uygulama merkezinde (3 saat seans, toplantılar, hazırlıklar vb. içeren) ve kalan 3 saati ise seans değerlendirmeleri, okumaları çalışma ve hazırlık yapmaya ayrılmıştır.

  • Amaç

Belirlenen genel hedefler, duygusal sağlık ve refahı desteklemek, sosyal uyumu kolaylaştırmaktır. Programdaki müdahale grubu, “Sağlıklı Kadın Yetişkinlerde Sanat Terapisinin Kişilerarası ve Sosyal Beceriler Üzerindeki Etkisi” konusu çerçevesinde değerlendirilmiştir. Sanat terapisinin amacı, bireyin kendisi ve başkalarıyla olan duygusal bağlarını yeniden kurmasına ve güçlendirmesine yardımcı olmaktır; bu, öz farkındalığı, öz yeterliliği, öz saygıyı artırmak, kişilerarası iletişimi artırmak ve anksiyeteyi azaltmakla sağlanmaktadır. Yaratıcı çalışma, danışanların zor duygularını ve anılarını hafifletmelerine yardımcı olmaktadır.

 

  • Gerçekleştirilen Faaliyetler

Gözlem Dönemi: Merkezdeki gözlem, 16 Ekim 2023’te başlamıştır. Gözlem döneminde merkezdeki danışmanla iletişim kurulmuş, tesisler ziyaret edilmiş, merkezin dinamikleri öğrenilmiş, merkezdeki takım toplantılarına katılım sağlanmış ve Metafora’daki sanat terapisi programı hakkında bilgi verilmiştir.

Müdahale Önerisi: Müdahale grubunda sanat terapisi, merkezdeki farklı departmanlarda çalışan sağlıklı kadın personel üyelerinde kişilerarası ve sosyal becerilerin gelişmesine katkı sağlamıştır. Bu kişiler, insanlarla olan bağlarını iyileştirmek ve sürdürmekte bazı zorluklar yaşamışlardır. Hem terapist hem de sanat malzemesi ile kurulan ilişkiyle  kendilerini güvende ve kapsandıklarını  hissedecekleri bir ortamda, zor geçmiş deneyimlerinin sanat eserlerine yansıması sağlanarak rahatlamalarına yardımcı olunmuştur. Bu, onların sanat eserlerinden gelen anlamları bulmaları için bir kapı açmıştır. Duygusal olarak, güvenli bir ortamda zor bir olayı yeniden yaşamak, kadınların hikayelerini anlatmalarını, anlaşılmalarını ve acılarını empatik ve şefkatli bir terapistle paylaşmalarını mümkün kılmıştır.

Yönlendirme Yöntemi: Sanat terapisi seanslarına, başka bir yerden ruh sağlığı desteği almayan ve sanat malzemesi kullanma konusunda ilgisi ve sanat terapisine merakı olan üniversite personel üyelerinden iki danışan dahil edilmiştir. Bu iki danışanla tanışma toplantısı yapılmış, terapi çerçevesi açıklanıp terapötik anlaşma yapılarak ardından seanslar başlamıştır.

Değerlendirme ve Tedaviler: 10 Ocak 2023 ile 5 Haziran 2024 tarihleri arasında her hafta (resmî tatiller hariç) Çarşamba günleri, iki danışanla 50’şer dakikalık seanslar yapılmıştır. Her danışan Bilgilendirilmiş Onam formlarını imzalamıştır. Sanat terapisi süreci, kapanıştan önceki son seanslarda danışanlarla gözden geçirildiğinde, sürece dahil oldukları için memnun oldukları ve kişisel yaşamlarında bazı değişiklikler fark ettikleri ifade edilmiştir.

 

  • Sonuçlar

Sanat terapisi, merkezdeki belirli grup olarak kadınlara çatışmalarını, başa çıkma mekanizmalarını, yaşamlarını kaotik hale getiren kişisel özelliklerini düşünmeye ve analiz etmeye başlamalarını sağladı ve esas olarak öz farkındalık sağlamıştır. Bir sanat terapisti olarak, bir sanat terapisi ortamının nasıl oluşturulduğunu, sanat terapisi odasında ve süreci boyunca terapötik bir çerçevenin nasıl korunacağını, bir danışanla, sanat malzemesiyle ve sanat eserleriyle nasıl ilişki kurulacağını deneyimlemek ve nihayetinde danışanlarda ve onların sanat eserlerinde bazı değişikliklerin nasıl ortaya çıktığını görmek değerlidir.

Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Klinik Psikoloji Programı öğretim üyemiz Prof. Dr. Devran Tan’ı tebrik eder, çalışmalarında başarılar dileriz

Lisansüstü Eğitim Enstitüsü